loading...
vilachoobi
asadi بازدید : 65 یکشنبه 07 شهریور 1400 نظرات (0)

مجوز ساخت خانه چوبی چیست و چرا باید مجوز داشته باشیم؟

یکی از مراحل مهم برای ساخت خانه چوبی اخذ مجوزهای ضروری است که همیشه بسیار مورد بحث و اختلاف نظر در ساخت ویلای چوبی و یا خانه های چوبی پیش ساخته بوده است. بر اساس قانون کشور، برای ساخت ساختمان، نیاز به دریافت مجوز از شهرداری و یا ادارات زیر نظر آن مانند دهداری دارید و هرگونه ساخت و ساز بدون مجوز و بدون نظر شهرداری خلاف و غیر مجاز است. اما یک نکته مهم در قانون این است که ساخت و ساز برای ساختمان با مصالح ساختمانی و بنایی است و قانون مشخصا اشاره ای به چوب نکرده است. از طرف دیگر برای ساختن یک ویلای چوبی شما نیازمند اجرای پی و یک سطح بتونی دارید. بخشی از ساختمان ویلا، پی یا همان فونداسیون است. به همین دلیل همیشه موضوع مجوز ساخت خانه چوبی مورد اختلاف بوده است. در این مقاله می خواهیم توضیحات مفصلی را درباره اخذ مجوز ساخت خانه چوبی ارائه دهیم.

wooden house

مجوز ساخت چیست؟

هنگامی که شما مجوز ساخت را می گیرید، در حقیقت اجازه نامه از سوی نهاد نیمه دولتی شهرداری دریافت کرده اید. این اجازه نامه اغلب به افرادی که دارای زمین هستند داده می شود. شهرداری با رعایت قوانین وضع شده، از ساخت و سازهای بی رویه جلوگیری می کند. در گذشته ساخت و ساز بی رویه، مشکلات و خطرات بسیاری را برای عده ای به وجود می اورد و همین امر باعث شد که برای حفظ جان انسان ها و نظم اجتماعی، قانونی در مجلس به ثبت برسد. این قانون به این شرح بود که هر کس خواست اقدام به ساخت و ساز کند، باید زیر نظر شهرداری و بر اساس مقررات ملی ساختمان باشد و این باعث می شود تا شهرداری بتواند بر ساخت و ساز نظارت داشته باشد و از سلامت ساختمان مطمئن گردد و این مقوله نیز در زمینه مجوز ساخت خانه چوبی صادق است. هدف از این قانون جلوگیری از تخلف هنگام ساخت و ساز و وادار کردن سازنده به رعایت مقررات ملی ساختمان است.

اما از طرفی دیگر داشتن مجوز برای گرفتن پایان کار الزامی است و به واسطه داشتن گواهی پایان عملیات ساختمانی، شما می توانید امکان دریافت اشتراک آب، برق، گاز و تلفن را برای ویلای چوبی خود مهیا کنید. پس متوجه شدید که جواز ساخت یک عامل پیش گیرانه و نظارتی است. در ادامه این مقاله توضیحاتی در رابطه با مراحل گرفتن جواز بیان خواهیم کرد.

در ساخت ویلای چوبی نیز شما همین روند را خواهید داشت و نوع استفاده از مصالح، در روند صحیح انجام کار تاثیری ندارد. تنها چیزی که متناسب با نوع مصالح متفاوت است، آیین نامه مورد استفاده در انجام محاسبات و اجرای سازه و ساختمان است که توضیحاتی را در مورد این موضوع خواهیم داد.

wooden house

7 مرحله گرفتن جواز ساخت خانه چوبی

برای ساخت ساختمان و گرفتن جواز از شهرداری باید این مراحل را پشت سر بگذارید:

  1. تکمیل و ارائه فرم های مربوط به درخواست کتبی شهرداری
  2. کامل کردن مدارک مورد نیاز اولیه، مانند سند مالکیت و مدارک سجلی
  3. اگر زمینی دارای بدهی و یا معوقات مالیاتی باشد باید ابتدا ان را پرداخت کنید
  4. بازدید مامور شهرداری از ملک و در صورتی که ملک مشکل خاصی نداشته باشد، مورد تایید قرار گرفته و صدور دستور نقشه (دستور نقشه به مجوز و آیین نامه ای از سوی شهرداری گفته میشود که برای مالک صادر گردیده و در آن اجازه تهیه نقشه با در نظر گرفتن شرایط که باید مد نظر قرار گیرد، به وضوح بیان شده باشد)
  5. تهیه نقشه معماری توسط مهندس معمار دارای صلاحیت طراحی، از سوی سازمان نظام مهندسی و وزارت مسکن و شهرسازی و ارائه آن به شهرداری
  6. تهیه دیگر نقشه های ساختمان، سازه و برق، بر اساس نقشه معماری تایید شده توسط مهندسین دارای صلاحیت (طراحی از سوی سازمان نظام مهندسی و وزارت مسکن و شهرسازی و ارائه ان به شهرداری)
  7. در اخر تکمیل فرم هایی مانند شناسنامه فنی ساختمان

در تمام این مراحل، مهندسین بخش کنترل نقشه، نقشه ها را بر مبنای استاندارد ملی و بین المللی مورد بررسی قرار داده و هرجا که مشکل با قوانین قید شده در آیین نامه مشاهده کنند، بلافاصله به درخواست دهنده اطلاع می دهند تا سریعا بر رفع آن اقدام کند.

آیین نامه خانه های چوبی و برخورد شهرداری با این سازه ها

یکی از معتبرترین ایین نامه های موجود در سطح بین المللی، ایین نامه AITC ایالات متحده امریکاست که خانه های چوبی یا ویلاهای چوبی بر اساس این نامه طراحی می شوند. وزارت مسکن و شهرسازی در سال های گذشته، آیین نامه محاسبات سازه های چوبی را منتشر کرد اما پس از گذشته سال ها، هنوز به جامعیت آیین نامه AITC نرسیده است. برای محاسبات سازه چوبی از نرم افزار STAAD.PRO استفاده می کنند.

حقیقت ماجرا اینجاست که دستورالعمل مشخصی در قانون پیرامون مجوز ساخت خانه نداریم و رفتار شهرداری ها هنگام صدور در مجوز ساخت خانه چوبی کمی متفاوت است. در صدور مجوز ساخت سازه های چوبی، دو رویکرد وجود دارد. اول اینکه چون سازه خانه چوبی تماما از چوب است و توضیح مشخصی در قوانین مسکن و شهرسازی به شهرداری ها وجود ندارد، عده ای بر این باورند که نیازی به گرفتن جواز از شهرداری نیست. در صورتی که اگر شهرداری با مشاهده این سازه ها ایراد بگیرد و تشکیل پرونده بدهد می تواند آن را به ماده صد ارجاع دهد. چون سازه از چوب است، قانونا اجازه تخریب به شهرداری داده نمی شود. اما چون برای ساخت ویلای چوبی، شما باید ابتدا تا ارتفاع حداقل 30 سانتی متر یک پی کم عمق احداث کنید و بعد روی ان سازه چوبی اجرا کنید، رویکرد این بخش را جزئی از سازه می دانند و مدعی می شوند که به شهرداری باید اطلاع داده شده و مجوز ضمنی اخذ گردد.

در جمع بندی کلی باید به شما بگوییم که بهتر است برای ساخت خانه چوبی از شهرداری مجوز بگیرید و قبل از مجوز اقدام به ساخت ویلای چوبی نکنید. از طرفی دیگر باید قوانین کشور خود را به خوبی بشناسید و از آن اطلاع داشته باشید، تا بتوانید در صورت سو استفاده افراد یا ارگانی، از حق خود دفاع کنید.

شما عزیزان می توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر از قیمت خانه چوبی با کارشناسان رایمون سازه (ویلاچوبی) تماس گرفته و مشاوره تخصصی دریافت نمایید.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 18
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 16
  • آی پی دیروز : 1
  • بازدید امروز : 54
  • باردید دیروز : 2
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 77
  • بازدید ماه : 210
  • بازدید سال : 1,155
  • بازدید کلی : 31,736